Życie jest. Ono było dotąd tajemnicą. Cokolwiek robimy, nie może odebrać życiu tajemniczości, ponieważ tajemniczość jest jego zasadniczą właściwością . To, że życie jest tajemnicze, nie jest czymś przypadkowym, jest jego nieodłączną cechą, jest właśnie życiem jako takim.
92. Bądź świadomy momentów niemyślenia. Umieść substancję umysłu w tej niewysłowionej subtelności powyżej, poniżej i wewnątrz swojego serca.
Jeśli wiedza jest ważna, to centrum stanowi głowa, jeśli ważna jest dziecięca niewinność, to serce jest centrum. Dziecko mieszka w sercu , my mieszkamy w głowie. Dziecko czuje, my myślimy. Nawet gdy mówimy, że czujemy, to właściwie myślimy, że czujemy. Myślenie staje się dla nas czymś pierwotnym, czucie staje się wtórne. Myślenie jest narzędziem nauki, odczuwanie jest narzędziem religii.
Musisz na nowo stać się organizmem czującym. A te dwa wymiary bardzo różnią się od siebie. Kiedy myślisz, pozostajesz oddzielny, kiedy czujesz stapiasz się.
Ta sutra mówi, że podstawową sprawą jest wrócić do centrum serca. Wyrażenie " substancja umysłu" nie jest dobrym tłumaczeniem oryginalnego, sankryckiego słowa citta. Ale w języku angielskim nie ma na to żadnego innego odpowiednika. W pewnym sensie więc jest to dobry przekład, oddaje sens - nie chodzi o "umysł' , ale o "substancję umysłu".
Umysł oznacza procesy myślowe, myślenie, myśli, natomiast substancja umysłu oznacza podłoże, po którym te myśli się poruszają - tak jak chmury po niebie. Chmurami są myśli, a niebem jest tło, po którym one płyną. Owo niebo, świadomość, zostało nazwane substancją umysłu. Umysł może być bez myśli, wtedy jest to citta, wtedy jest to czysty umysł. Umysł z myślami to umysł nieczysty.
Jeśli twój umysł potrafi być bez myśli, to wtedy jest czymś bardzo subtelnym, jak najsubtelniejszą rzeczą, jaka może istnieć. Nie sposób wyobrazić sobie czegoś subtelniejszego. Najsubtelniejszą rzeczą jest świadomość. Gdy więc w umyśle nie ma żadnych myśli, twój umysł jest czysty. Czysty umysł może przenieść się w stronę serca, umysł nieczysty nie jest do tego zdolny. Mówiąc o nieczystości, nie mam na myśli jakichś myśli niemoralnych, ale w ogóle wszelkie myśli - nieczysta jest myśl jako taka.
Umieść substancję umysłu w tej niewysłowionej subtelności powyżej, poniżej i wewnątrz swojego serca. Bądź w tym całkowici zanurzony, zatopiony. Bądź w tym całkowicie zanurzony, zatopiony. Bądź po prostu świadomością, powyżej serca, poniżej serca, w sercu, całe serce otoczone prostą świadomością, nie myśląc o niczym w szczególności, tylko będąc świadomym bez żadnego słowa, bez żadnego werbalizacji, w ogóle bez myślenia , tylko będąc.
Umieść substancję umysłu powyżej, poniżej i wewnątrz serca, a wszystko stanie się dla ciebie możliwe. Wszystkie drzwi percepcji zostaną oczyszczone, a wszystkie bramy tajemnic staną się otworem. Nagle nie będzie już żadnego problemu i nagle nie będzie już żadnej tajemnicy - tak jakby ciemność zupełnie znikła. Gdy to poznasz, możesz przenieść się z powrotem do głowy, a będziesz już nie ten sam. Teraz będziesz mógł posługiwać się głową jak instrumentem. Będziesz mógł nią pracować, ale już nie będziesz się z nią utożsamić i nawet pracując nią i patrząc na świat za jej pośrednictwem, będziesz wiedzieć, że wszystko, co widzisz, jest takie, jakie jest ze względu na intelekt. Teraz już jest ci znajomy wyższy punkt odniesienia, głębszy sposób patrzenia i możesz, kiedy tylko zechcesz, z powrotem się w niego zapaść.
Gdy raz poznasz to przejście i będziesz wiedzieć , jak świadomość opada z powrotem, jak twój wiek, twoja przeszłość, twoja pamięć i wiedza znikają i stajesz się z powrotem nowo narodzonym dzieckiem - gdy już znasz ten sekret, to tajemne przejście, wtedy możesz wracać do tego miejsca tyle razy, ile ci się podoba i ciągle odnajdywać świeżość. Jeśli będziesz musiał przenieść się z powrotem do głowy, będziesz mógł z niej korzystać, będziesz mógł poruszać się w zwykłym świecie, pracować z nim, ale nie wplątywać się w niego, ponieważ w głębi swojej istoty będziesz wiedzieć, że to, co poznaje intelekt, jest cząstkowe. Nie jest całą prawdą. A prawda cząstkowa jest bardziej niebezpieczna niż kłamstwo, ponieważ stwarza pozory prawdy i można się nabrać.
93. Uważaj swoje ciało za bezgraniczne. Dowolną część swojej obecnej postaci traktuj jako bezgranicznie przestronną.
Dowolną część swojej obecnej postaci traktuj jako bezgranicznie przestronną. Dowolną część. Możesz wziąć pod uwagę całe ciało. Zamknij oczy i wyobraź sobie, że całe ciało się rozprzestrzenia, rozprzestrzenia, aż zanikają granice. Staje się nieskończone. Co teraz będzie ? Nie możesz nawet sobie wyobrazić, że stałeś się kosmosem - a więc czymś nieskończonym - przepadnie wszystko, co wiąże się z twoim ego. Twoje imię i nazwisko, twoja tożsamość, wszystko zostanie zagubione. Twoje ubóstwo albo bogactwo, twoje zdrowie czy twoja choroba, twoje nieszczęścia - wszystko zostanie zagubione, ponieważ wszystkie one są właściwościami skończonego ciała. Przy ciele nieskończonym nie mogą one istnieć. A gdy już to poznasz, wróć do swojego skończonego ciała. Teraz jednak możesz się śmiać. I nawet w skończonym możesz mieć poczucie odczucia nieskończoności.
Spróbuj. Dobrze będzie spróbować od głowy, ponieważ tam ma oparcie wszelka choroba. Zamknij oczy, połóż się na ziemi albo usiądź na krześle i zrelaksuj się. Rozejrzyj się po wnętrzu głowy. Poczuj, jak te ścianki się rozprzestrzeniają, rozszerzają. Jeśli to poczujesz, może ci się mocno zakręcić w głowie, zaczynaj więc powoli. Najpierw pomyśl, że twoja głowa rozprzestrzenia się na cały pokój. Możesz nawet poczuć na swojej skórze dotyk jego ścian. Jeśli potrafisz zakleszczyć ręce, to także ci się uda. Poczujesz chłodny dotyk murów, których dotyka twoja skóra. Poczujesz ich nacisk.
Ruszaj dalej. Twoja głowa rozszerza się dalej - teraz już cały dom mieści się w jej wnętrzu, a teraz już całe miasto. Rozprzestrzeniaj się dalej. W ciągu 3 miesięcy pomału możesz dojść do tego, że słońce będzie wschodzić w twojej głowie, zacznie wędrować wewnątrz twojej głowy. Twoja głowa stanie się nieskończona. Da ci to ogromną wolność, taką , jakiej nigdy nie zaznałeś. I zniknie wszelka tajemnica, właściwa temu ciasnemu umysłowi. W takim stanie upaniszadowi wieszcze mogli mówić: Jestem Boskością , jestem Absolutem.
92. Bądź świadomy momentów niemyślenia. Umieść substancję umysłu w tej niewysłowionej subtelności powyżej, poniżej i wewnątrz swojego serca.
Jeśli wiedza jest ważna, to centrum stanowi głowa, jeśli ważna jest dziecięca niewinność, to serce jest centrum. Dziecko mieszka w sercu , my mieszkamy w głowie. Dziecko czuje, my myślimy. Nawet gdy mówimy, że czujemy, to właściwie myślimy, że czujemy. Myślenie staje się dla nas czymś pierwotnym, czucie staje się wtórne. Myślenie jest narzędziem nauki, odczuwanie jest narzędziem religii.
Musisz na nowo stać się organizmem czującym. A te dwa wymiary bardzo różnią się od siebie. Kiedy myślisz, pozostajesz oddzielny, kiedy czujesz stapiasz się.
Ta sutra mówi, że podstawową sprawą jest wrócić do centrum serca. Wyrażenie " substancja umysłu" nie jest dobrym tłumaczeniem oryginalnego, sankryckiego słowa citta. Ale w języku angielskim nie ma na to żadnego innego odpowiednika. W pewnym sensie więc jest to dobry przekład, oddaje sens - nie chodzi o "umysł' , ale o "substancję umysłu".
Umysł oznacza procesy myślowe, myślenie, myśli, natomiast substancja umysłu oznacza podłoże, po którym te myśli się poruszają - tak jak chmury po niebie. Chmurami są myśli, a niebem jest tło, po którym one płyną. Owo niebo, świadomość, zostało nazwane substancją umysłu. Umysł może być bez myśli, wtedy jest to citta, wtedy jest to czysty umysł. Umysł z myślami to umysł nieczysty.
Jeśli twój umysł potrafi być bez myśli, to wtedy jest czymś bardzo subtelnym, jak najsubtelniejszą rzeczą, jaka może istnieć. Nie sposób wyobrazić sobie czegoś subtelniejszego. Najsubtelniejszą rzeczą jest świadomość. Gdy więc w umyśle nie ma żadnych myśli, twój umysł jest czysty. Czysty umysł może przenieść się w stronę serca, umysł nieczysty nie jest do tego zdolny. Mówiąc o nieczystości, nie mam na myśli jakichś myśli niemoralnych, ale w ogóle wszelkie myśli - nieczysta jest myśl jako taka.
Umieść substancję umysłu w tej niewysłowionej subtelności powyżej, poniżej i wewnątrz swojego serca. Bądź w tym całkowici zanurzony, zatopiony. Bądź w tym całkowicie zanurzony, zatopiony. Bądź po prostu świadomością, powyżej serca, poniżej serca, w sercu, całe serce otoczone prostą świadomością, nie myśląc o niczym w szczególności, tylko będąc świadomym bez żadnego słowa, bez żadnego werbalizacji, w ogóle bez myślenia , tylko będąc.
Umieść substancję umysłu powyżej, poniżej i wewnątrz serca, a wszystko stanie się dla ciebie możliwe. Wszystkie drzwi percepcji zostaną oczyszczone, a wszystkie bramy tajemnic staną się otworem. Nagle nie będzie już żadnego problemu i nagle nie będzie już żadnej tajemnicy - tak jakby ciemność zupełnie znikła. Gdy to poznasz, możesz przenieść się z powrotem do głowy, a będziesz już nie ten sam. Teraz będziesz mógł posługiwać się głową jak instrumentem. Będziesz mógł nią pracować, ale już nie będziesz się z nią utożsamić i nawet pracując nią i patrząc na świat za jej pośrednictwem, będziesz wiedzieć, że wszystko, co widzisz, jest takie, jakie jest ze względu na intelekt. Teraz już jest ci znajomy wyższy punkt odniesienia, głębszy sposób patrzenia i możesz, kiedy tylko zechcesz, z powrotem się w niego zapaść.
Gdy raz poznasz to przejście i będziesz wiedzieć , jak świadomość opada z powrotem, jak twój wiek, twoja przeszłość, twoja pamięć i wiedza znikają i stajesz się z powrotem nowo narodzonym dzieckiem - gdy już znasz ten sekret, to tajemne przejście, wtedy możesz wracać do tego miejsca tyle razy, ile ci się podoba i ciągle odnajdywać świeżość. Jeśli będziesz musiał przenieść się z powrotem do głowy, będziesz mógł z niej korzystać, będziesz mógł poruszać się w zwykłym świecie, pracować z nim, ale nie wplątywać się w niego, ponieważ w głębi swojej istoty będziesz wiedzieć, że to, co poznaje intelekt, jest cząstkowe. Nie jest całą prawdą. A prawda cząstkowa jest bardziej niebezpieczna niż kłamstwo, ponieważ stwarza pozory prawdy i można się nabrać.
93. Uważaj swoje ciało za bezgraniczne. Dowolną część swojej obecnej postaci traktuj jako bezgranicznie przestronną.
Dowolną część swojej obecnej postaci traktuj jako bezgranicznie przestronną. Dowolną część. Możesz wziąć pod uwagę całe ciało. Zamknij oczy i wyobraź sobie, że całe ciało się rozprzestrzenia, rozprzestrzenia, aż zanikają granice. Staje się nieskończone. Co teraz będzie ? Nie możesz nawet sobie wyobrazić, że stałeś się kosmosem - a więc czymś nieskończonym - przepadnie wszystko, co wiąże się z twoim ego. Twoje imię i nazwisko, twoja tożsamość, wszystko zostanie zagubione. Twoje ubóstwo albo bogactwo, twoje zdrowie czy twoja choroba, twoje nieszczęścia - wszystko zostanie zagubione, ponieważ wszystkie one są właściwościami skończonego ciała. Przy ciele nieskończonym nie mogą one istnieć. A gdy już to poznasz, wróć do swojego skończonego ciała. Teraz jednak możesz się śmiać. I nawet w skończonym możesz mieć poczucie odczucia nieskończoności.
Spróbuj. Dobrze będzie spróbować od głowy, ponieważ tam ma oparcie wszelka choroba. Zamknij oczy, połóż się na ziemi albo usiądź na krześle i zrelaksuj się. Rozejrzyj się po wnętrzu głowy. Poczuj, jak te ścianki się rozprzestrzeniają, rozszerzają. Jeśli to poczujesz, może ci się mocno zakręcić w głowie, zaczynaj więc powoli. Najpierw pomyśl, że twoja głowa rozprzestrzenia się na cały pokój. Możesz nawet poczuć na swojej skórze dotyk jego ścian. Jeśli potrafisz zakleszczyć ręce, to także ci się uda. Poczujesz chłodny dotyk murów, których dotyka twoja skóra. Poczujesz ich nacisk.
Ruszaj dalej. Twoja głowa rozszerza się dalej - teraz już cały dom mieści się w jej wnętrzu, a teraz już całe miasto. Rozprzestrzeniaj się dalej. W ciągu 3 miesięcy pomału możesz dojść do tego, że słońce będzie wschodzić w twojej głowie, zacznie wędrować wewnątrz twojej głowy. Twoja głowa stanie się nieskończona. Da ci to ogromną wolność, taką , jakiej nigdy nie zaznałeś. I zniknie wszelka tajemnica, właściwa temu ciasnemu umysłowi. W takim stanie upaniszadowi wieszcze mogli mówić: Jestem Boskością , jestem Absolutem.
Inne rozdziały z tej książki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz