Translator

Polub mnie :)

Szukaj na tym blogu

wtorek, 27 grudnia 2022

Wolność

Pewnego dnia Rinzai przyszedł do mistrza i powiedział: " Daj mi wolność !"

Mistrz na to: "Przyprowadź siebie. Jeśli jesteś, uwolnię cię. Ale jeśli ciebie nie ma , to jak mam cię uwolnić ? Już jesteś wolny. A wolność nie jest twoją własnością. W rzeczywistości jest wolnością od ciebie. Więc idź i odkryj, gdzie jest to "ja", gdzie jesteś,  a potem przyjdź do mnie. To medytacja. Idź i medytuj". 

Rinzai odszedł i medytował tygodniami, miesiącami a potem znów poszedł do mistrza i powiedział:
" Nie jestem ciałem. Tylko tyle odkryłem."

Mistrz odrzekł: "Tylko tyle wolności uzyskałeś. Idź. Próbuj odkryć".

Rinzai próbował, medytował i odkrył, że nie jest swoim umysłem, ponieważ  może obserwować swoje myśli. A więc odkrył, że obserwator jest różny od obserwowanego. Oznajmił mistrzowi: " Nie jestem swoim umysłem".

Usłyszał: " Jesteś wyzwolony w trzech czwartych. Idź. Odkryj, kim jesteś".

Rinzai wiedział już, że nie jest swoim ciałem ani swoim umysłem. Czytał studiował. Wpadł wreszcie na pomysł, że jest swoją duszą, swoją atmą. Ale medytował nadal i odkrył, że nie ma atmy, duszy, ponieważ atma jest tylko mentalną informacją - tylko doktryną, słowem, filozofią.

Kolejny raz stanął  przed mistrzem: "Teraz już mnie nie ma !"

Mistrz zapytał: " Czy mam teraz nauczyć cię metod osiągania wolności ? "

Rinzai odpowiedział: "Jestem wolny, bo mnie już nie ma. Nie można mnie nigdzie znaleźć. Nie ma nikogo, kto byłby w niewoli. Jestem po prostu rozległą pustką, nicością".

Tylko nicość może być wolna. Jeśli jesteś czymś, jesteś w niewoli. Tylko pustka może być wolna. Jej nie możesz związać.

Rinzai przybiegł do mistrza i powiedział: " Nie ma mnie. Nie można mnie nigdzie znaleźć". 

To jest wolność.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj