Translator

Polub mnie :)

Szukaj na tym blogu

czwartek, 5 października 2023

Stan umysłu

Purnakaśjapa, jeden wielu uczniów Buddy, żegnał się z nim. Zapytał Buddę:

- Dokąd mam iść, gdzie mam głosić twoje przesłanie? 

- Tylko ty możesz zdecydować, dokąd pójść – odparł Budda.

- Udam się w odległy rejon Biharu – zdecydował Purnakaśjapa – Przeniosę się do prowincji Sukha.

- Lepiej zmień zdanie, bo ludzie w tamtej prowincji są bardzo okrutni, niesforni i gwałtowni. Nikt jeszcze nie odważył się tam pójść, aby nauczyć ich miłości i współczucia, a także niestosowania przemocy. Proszę, więc, zmień zdanie.

- Pozwól mi tam pójść właśnie, dlatego, że nikt tam wcześniej nie był, a ktoś tam musi przecież być – tłumaczył Purnakaśjapa.

- W takim razie zanim pozwolę ci tam pójść, zadam ci 3 pytania:

Pierwsze; Jeśli ludzie z tamtej prowincji znieważą cię i poniżą, jak to odczujesz?

- Poczuję, że są bardzo dobrzy, bo tylko mnie znieważają, a nie biją. Są dobrymi ludźmi, mogliby, bowiem mnie zbić.

- W takim razie drugie pytanie: Jeśli zaczną cię bić, to jak się poczujesz? 

- Uznam, że są bardzo dobrymi ludźmi. Mogliby mnie zabić, a oni mnie tylko biją.

- A teraz trzecie pytanie: Jeśli faktycznie cię zabiją, jeśli cię zamordują, to w chwili, kiedy będziesz umierał, jak się będziesz czuł?”

- Podziękuję wtedy tobie i im. Jeśli mnie zabiją , uwolnią mnie od życia, w którym możliwe było popełnienie wielu błędów. Uwolnią mnie od tego , więc będę wdzięczny.

- Teraz możesz pójść wszędzie. Cały świat jest dla ciebie niebem. Teraz już nie ma żadnego problemu. Świat jest niebem, więc możesz pójść dokądkolwiek.

Kiedy kto ma taki stan umysłu jak Purnakaśjapa, ze światem wszystko jest w porządku. Natomiast, jeśli ktoś ma taki stan umysłu, jak wy, nic nie może być w porządku. Negatywnie nastawionemu umysłowi wszystko wydaje się niewłaściwe nie, dlatego, że naprawdę takie jest, ale dlatego, że negatywnie nastawiony umysł widzi tylko to, co niewłaściwe.

W czymkolwiek możesz odnaleźć zadowolenie, w jakimkolwiek działaniu – angażuj się w to.

To proces delikatny, a także pełen słodyczy. Im bardziej się rozwija, tym słodszy się staje. Wypełni was nowa słodycz, nowy aromat. Szukajcie tylko tego, co piękne, zapomnijcie o ty, co brzydkie. Wtedy przychodzi chwila, kiedy to, co brzydkie, staje się piękne. Rozglądajcie się tylko za chwilami szczęścia, a przyjdzie taka chwila, że nie będzie niczego, co moglibyście nazwać nieszczęściem. Nie będzie już wtedy nieszczęśliwych chwil. Troszczcie się tylko o to, co błogie, a prędzej czy później nie będzie już żadnej niedoli. W pozytywnym stanie umysłu wszystko pięknieje.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj