Rozdział 21 - Trzy techniki patrzenia
Twoje ciało i ty jesteście głęboko rozdzieleni, dzieli was wielki dystans. W oczach jesteś najbliżej swojego ciała, a twoje ciało jest najbliżej ciebie. Dlatego używa się oczu do podróży wewnętrznej. Jeden skok z oczu i możesz się znaleźć w źródle. Nie dokonasz tego z żadnego innego miejsca w ciele. Z każdego innego miejsca będziesz długo wędrować, odległość jest wielka. Ale wystarczy jeden skok z oczu, żebyś wszedł w siebie. Dlatego w jogicznych i tantrycznych praktykach religijnych stale posługiwano się oczami.
Drugą rzeczą, którą należy zapamiętać, jest ta: twój umysł, twoją świadomość, wszystko co jest w tobie, można zobaczyć przez oczy.
Oczy są światłem twarzy, oświecają twarz, ożywiają ją od wewnątrz. Kiedy nie masz oczu, twojej twarzy brakuje życia. Dlatego niewidomy ma martwą twarz. Niewidomy jest zamknięty. Nie można w niego wejść tak łatwo jak w człowieka widzącego. Możesz polegać na niewidomym. Jeśli zdradzisz mu sekret, on go zachowa. Innym trudno się będzie zorientować, że on wie coś, o czym nie mówi. Kiedy człowiek ma żywe oczy, natychmiast można dostrzec, że ma jakiś sekret.
Na przykład jedziesz pociągiem na gapę. Twoje oczy cię zdradzą. To sekret, nikt nie wie, tylko ty wiesz. Ale w twoich oczach i w sposobie w jaki będziesz patrzył na każdego, kto wchodzi do pociągu, pojawi się inna jakość. Ten, kto umie rozpoznać tą jakość, natychmiast odgadnie, że nie masz biletu.
To jest ta druga rzecz: oczy są drzwiami do wszelkich sekretów. Jeśli ktoś chce wejść w twój sekretny świat, twoje oczy są dla niego drzwiami. Jeśli wie, jak otworzyć te drzwi, staniesz się otwarty na oścież.
Jeżeli chcesz wejść we własne sekretne życie, będziesz musiał użyć tego samego systemu zamykania i otwierania. Będziesz musiał pracować nad swoimi oczami.
Po trzecie oczy są bardzo ruchliwe. Są w ciągłym ruchu i ten płynny ruch ma własny rytm, własny mechanizm. Oczy nie poruszają się przypadkowo, chaotycznie. Mają rytm, który pokazuje wiele rzeczy. Patrząc na ruchy twoich oczu, można powiedzieć, jakiego rodzaju myśli poruszają się wewnątrz, seksualne, o jedzeniu, jakiekolwiek. Ruch oczu łączy się z myśleniem.
Można poznać nawet twoje sny, kiedy śpisz jest specjalne urządzenie rejestrujące ruchy oczu. Jeśli we śnie widzisz nagą kobietę, zostanie to odczytane z ruchów twoich oczu.
Te ruchy oczu nazwano REM - Rapid Eye Movements ( szybkie ruchy oczu). Mogą zostać zapisane, tak samo jak ruchy serca na elektrokardiogramie. Ruchy twoich oczu mogą być zapisywane przez całą noc. Wykres pokaże, kiedy śniłeś, a kiedy nie śniłeś, ponieważ kiedy nie śnisz, oczy się zatrzymują. Kiedy śnisz poruszają się tak jak wtedy, kiedy oglądasz film. Dla twoich oczu nie ma różnicy między prawdziwym filmem wyświetlanym na ekranie a filmem snu.
Wielu ludzi mówi, że nigdy nie śni. Mają bardzo słabą pamięć - nic innego. Nie pamiętają. W rzeczywistości śnią, przez całą noc śnią.
Dlaczego oczy się poruszają, kiedy śnimy, a dlaczego się zatrzymują, kiedy nie śnimy ? Każdy ruch oka jest połączony z procesem myślenia. Jeśli nie myślisz, oczy się nie poruszają.
Jeszcze czwarta rzecz. Oczy poruszają się nieustannie - od jednego przedmiotu do drugiego. Od A do B, od B do C, ciągle. Ruch jest ich naturą. Są jak płynąca rzeka. Z powodu tego ruchu są takie żywe. Ruch jest życiem.
30. Zamknij oczy i zatrzymaj ich ruch. Oczy zamknięte. Obejrzyj dokładnie swoją wewnętrzną istotę. W ten sposób dostrzeż swoją prawdziwą naturę.
Oczy zamknięte... zamknij oczy. Ale samo zamknięcie nie wystarcza. Całkowite zamknięcie oznacza, że zamykasz oczy i zatrzymujesz ich ruchy. Jeżeli tego nie zrobisz, dalej będą widziały coś, co pochodzi z zewnątrz. Nawet z zamkniętymi oczami będziesz widzieć rzeczy - wyobrażenia rzeczy. Zaczną płynąć wyobrażenia, idee, wspomnienia pochodzące z zewnątrz. Twoje oczy ciągle nie będą całkowicie zamknięte. Całkowicie zamknięte oczy nie widzą zupełnie nic.
Zrozum tą różnicę. Zamknij oczy tak, żeby nie pozostało nic do zobaczenia - żaden zewnętrzny przedmiot, żadne wewnętrzne wyobrażenie zewnętrznego przedmiotu, jedynie zupełna ciemność, jakbyś nagle oślepł. Jakbyś był ślepy nie tylko na rzeczywistość jawy, ale również na rzeczywistość snu.
Musisz to praktykować. To będzie wymagało długiego czasu, nie da się tego zrobić szybko. Będziesz potrzebował wielu godzin treningu. Zamknij oczy. Kiedykolwiek poczujesz, że to jest łatwe, zamknij oczy, a potem wewnętrznie zatrzymaj ruch oczu. Odczuwaj je tak, jakby były kamieniami a potem utrzymuj ten stan "skamienienia". Nic nie rób, po prostu pozostań tak. Któregoś dnia, uświadomisz sobie, że patrzysz do swojego wnętrza.
Możesz wyjść na zewnątrz budynku, okrążyć ten budynek i patrzeć na niego. Potem możesz wrócić, wejść do pokoju i stojąc w nim, patrzeć na ściany, na sufit. Patrzysz wtedy na budynek od środka. Kiedy okrążałeś budynek, widziałeś zewnętrzną stronę jego ścian. Kiedy jesteś w pokoju, widzisz ich wewnętrzną.
Do tej pory widziałeś swoje ciało tylko z zewnątrz. Widziałeś jego odbicie w lustrze albo patrzyłeś bezpośrednio na ręce, nogi. Nie znasz wnętrza swojego ciała. Nigdy nie wszedłeś w swoje własne ja, nigdy nie byłeś w centrum swojego ciała i swojej istoty, żeby obejrzeć to, co tam jest, od wewnątrz.
Ta technika pozwala spojrzeć od środka, a to przemienia całą swoją świadomość, całą twoją egzystencję - bo jeśli potrafisz spojrzeć od środka, natychmiast dostrzegasz, że nie jesteś swoim ciałem. To fałszywa tożsamość: : "Jestem ciałem", bierze się wyłącznie z tego, że patrzyłeś na swoje ciało tylko z zewnątrz. Jeśli potrafisz spojrzeć od środka, możesz poruszać świadomością w ciele od stóp aż do głowy.
Kiedy wiesz, że jesteś odrębny od swojego ciała, to cię wyzwala z wielkiej niewoli. Teraz nie masz żadnych ograniczeń, nie wiąże cię grawitacja. Teraz jesteś absolutną wolnością. Możesz wyjść z ciała, możesz wyjść i wrócić. Twoje ciało stało się tylko mieszkaniem.
Zamknij oczy i dokładnie obejrzyj swoją wewnętrzną istotę. Przechodź w środku od kończyny do kończyny. Idź do palca u nogi. Zapomnij o całym ciele: idź do palca u nogi. Pozostań tam i patrz. Potem przejdź przez całe nogi i kieruj się ku górze. Będzie się wtedy działo wiele rzeczy.Ciało staje się tak wrażliwe, że nie możesz sobie tego nawet wyobrazić.
Oczy zamknięte. Obejrzyj dokładnie swoją wewnętrzną istotę. Pierwsza część tej techniki polega na patrzeniu na ciało z wewnętrznego centrum.
Jeśli umiesz w taki sposób patrzeć na swoje ciało, nigdy nie ulegniesz iluzji, że nim jesteś. Pozostaniesz całkowicie różny od niego, będziesz w ciele, ale nie będziesz ciałem. Patrzący nigdy nie jest tym, na co patrzy. Obserwator jest różny od przedmiotu obserwacji.
W drugiej części możesz zacząć się poruszać. Kiedy uwolniłeś się od ciała, możesz się poruszać. Możesz wejść głęboko w swój umysł. Możesz wniknąć w 9 wewnętrznych, nieświadomych warstw.
To jaskinia umysłu. Jeśli do niej wejdziesz, staniesz się odrębny również od swojego umysłu. Zorientujesz się , że również twój umysł jest obiektem, na który możesz patrzeć, i że to , co wnika w twój umysł, jest od niego odrębne i różne. Obejrzyj dokładnie swoją wewnętrzną istotę - to właśnie jest wejście w umysł. Wchodzisz w ciało i w umysł i widzisz je od wewnątrz. Wtedy jesteś świadkiem, świadkiem, którego nie możesz przeniknąć.
Dlatego on jest twoim najgłębszym jądrem, jest tobą. To co możesz przeniknąć, to, co możesz zobaczyć, nie jest tobą. Kiedy dotarłeś do tego, czego nie możesz przeniknąć, czego nie możesz obserwować, dotarłeś do prawdziwego ja. Nie możesz obserwować obserwującego źródła, pamiętaj - to byłby absurd. Nie jesteś tym, co możesz zobaczyć, nie jesteś tym, co możesz obserwować, nie jesteś tym, czym możesz stać stać się świadomy.
Wychodzisz poza umysł, tam gdzie po prostu jesteś. Nie możesz dzielić swojej jednej egzystencji na dwa: przedmiot i podmiot. Jest prosta subiektywność, samo obserwowanie.
31. Patrz na przedmiot jako całość. Patrz na miskę, nie widząc jej boków ani materiału, z którego ją zrobiono. Po kilku chwilach stań się świadomy.
Patrz na cokolwiek, na miskę lub na jakikolwiek inny przedmiot, ale patrz inaczej niż zwykle. Patrz na miskę, nie widząc jej boków ani materiału, z którego ją zrobiono. Patrz na przedmiot jako całość. Zwykle patrzymy na części. Możemy nie robić tego w pełni świadomie, ale patrzymy na części. Jeśli patrzę na ciebie, najpierw widzę twarz, potem tułów, a potem ciebie całego. Patrz na przedmiot jako całość, nie dziel go na części. Dlaczego ? Ponieważ kiedy dzielisz coś na części, oczy poruszają się od jednej części do drugiej. Patrz zatem na przedmiot jako całość. Możesz to zrobić.
Kiedy patrzysz na miskę lub na jakiś przedmiot, patrzysz na zewnątrz, świadomość wychodzi, rzeka wypływa. Skup się na misce. Wpatruj się w nią. To tworzy możliwość spojrzenia do wnętrza. Oczy się zmęczą, chciałyby się poruszać. Nagle rzeka zawraca - nie ma innej możliwości. Zmuszasz swoją świadomość do cofnięcia cię. Stajesz się świadomy siebie, miska znika.
Tych techniki można się nauczyć z łatwością. Opanowanie jej zajmie ci trochę czasu, ale nie jest trudne. Kiedy nauczysz się zwracać świadomość, będziesz mógł robić to wszędzie. Jadąc autobusem albo siedząc w pociągu - wszędzie Nie będziesz potrzebował miski ani żadnego określonego przedmiotu. Wpatruj się w cokolwiek, wpatruj się, wpatruj...
Nagle zwrot do wewnątrz i pociąg znika. Oczywiście, pociąg był - jak inaczej dotarłbyś do kolejnej stacji ? Ale dla ciebie go nie było.
Ci, którzy potrafią praktykować te technikę, żyją w tym świecie z wielką łatwością. W dowolnym momencie mogą spowodować, że wszystko znika - pamiętaj o tym. Martwisz się żoną lub mężem - możesz sprawić, że ona lub on zniknie. Żona siedzi obok ciebie i nie ma jej. Jest mają, znikła.
32. Spójrz na przedmiot tak, jakbyś patrzył po raz pierwszy. Zobacz jakby po raz pierwszy pięknego człowieka albo zwykły przedmiot.
Zawsze patrzysz na rzeczy przez pryzmat nawyku. Przychodzisz do domu, patrzysz na niego, nie widząc go naprawdę. Znasz dobrze nie ma potrzeby na niego patrzeć. Całymi latami wchodzisz do niego.
Cały proces przebiega automatycznie, mechanicznie, nieświadomie. Patrzysz wtedy, kiedy coś idzie nie tak, choćby klucz nie pasuje do zamka albo się zacina. Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności sprawia, że nie patrzysz. Stajesz się ślepy, ponieważ oczy nie są ci potrzebne.
Żyjemy jak ślepcy. Kiedy spotykasz swoje dzieci, czy patrzysz na nie ? Nie , nie patrzysz - bądź tego świadomy. Rutyna zabija oczy, one stają się znudzone - ciągle widzą to samo. W rzeczywistości nic nigdy nie jest takie samo, nawyk wprowadza cię w błąd ! Twoja żona nie jest dziś taka, jaka była wczoraj. Gdyby była byłaby cudem. Życie to ciągłe zmiany, wszystko płynie, nic nie jest takie samo.
Ten sam wschód słońca już się nie powtórzy. W pewnym sensie również słońce nie jest takie samo. Każdego dnia jest nowe. Niebo nie będzie nigdy takie jak teraz. Ten poranek nie stanie się ponownie. Chmury i kolory nie ułożą się ponownie w jakiś tam wzór. A ty zachowujesz się tak , jakby wszystko było wciąż takie samo.
Każdy przedmiot będzie odpowiedni do tej medytacji. Ta technika ma sprawić, żeby twoje oczy stały się świeże - tak świeże, żywe, promiennie witalne, żeby mogły zwrócić się do wewnątrz, a ty żebyś mógł zajrzeć do najskrytszych zakamarków swojego jestestwa. Staraj się widzieć wszystko tak, jakbyś widział to po raz pierwszy. Co się stanie ? Odzyskasz wzrok. Jesteś ślepy. Taki jaki jesteś, jesteś ślepy. Ta ślepota jest bardziej zgubna niż prawdziwa ślepota, ponieważ masz oczy, a mimo to nie widzisz.
Popatrz świeżymi oczami, jak patrzyłeś po raz pierwszy a zobaczysz nieznajomego, nieznajomą. Nic, naprawdę nic, nie stało się stare, wszystko jest nowe. Twoje oczy staną się niewinne. Niewinne oczy widzą. Niewinne oczy mogą wejść w wewnętrzny świat.
Inne rozdziały z tej książki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz